Stanje varnosti zaposlenih na upravnih enotah po Sloveniji
Namen prispevka:
Namen prispevka je prikazati, katerim oblikam nasilja, agresivnega vedenja, nadlegovanja in podobnega vedenja, ki ga v prispevku označujemo s krovno besedno zvezo problematično vedenje, so izpostavljeni zaposleni na upravnih enotah, proučiti dosedanje ugotovitve na tem področju v Sloveniji ter ponuditi okvirno strategijo za zmanjševanje pojavnosti takega vedenja.
Metode:
Uporabljen je bil kombinirani raziskovalni načrt, in sicer sistematični pregled slovenske literature ter anketiranje zaposlenih na slovenskih upravnih enotah z uporabo spletnega vprašalnika. Vzorčenje je bilo nenaključno. Analiza podatkov je poleg opisne statistike vključevala t-test za en vzorec, ANOVO in hi-kvadrat test, za identificiranje skupin uslužbencev glede na doživljanje problematičnega vedenja pa razvrščanje v skupine.
Rezultati:
Rezultati spletne ankete kažejo, da so zaposleni v največji meri izpostavljeni vpitju in zmerjanju, a je tudi v tem primeru ocena izraženosti vedenja, merjena na 5-stopenjski lestvici strinjanja, statistično značilno nižja od 3,5. Identificirane so bile tri skupine javnih uslužbencev, glede na doživljanje problematičnega vedenja. V največji meri se ob doživljanju vedenja zaposleni obrnejo na nadrejene, večkrat pa tudi na varnostnike in policijo.
Ugotovitve:
Izraženost problematičnega vedenja do zaposlenih na upravnih enotah v Sloveniji ni alarmantno, a kaže na razlike med uslužbenci. Ugotovitve kažejo na pomen izobrazbe uslužbencev in dodatnega izobraževanja na temo dela s problematičnimi strankami. Zdi se, da so rešitve za omejevanje tovrstnega vedenja preveč prepuščene diskrecijski pravici načelnika upravne enote, kar se nekje kaže kot neefektivno. Osnovni pristopi zagotavljanju varnosti (npr. varnostno osebje, ustrezna zasnova prostorov, usposabljanja zaposlenih) se nakazujejo kot ukrepi, ki bi jih lahko z minimalno truda vpeljali in bi močno izboljšali stanje.
Omejitve/uporabnost raziskave
Vzorec naše raziskave je relativno majhen in vključuje percepcijo doživljanja in dojemanja problematičnega vedenja.
Praktična uporabnost
Podatki bodo uporabni za razvijalce varnostnih politik zaposlenih na upravnih enotah in v organizacijah, kjer se srečujejo s podobnimi težavami v navezavi s problematičnim vedenjem.
Izvirnost/pomembnost prispevka
Na podlagi pregleda literature smo med raziskavami, ki bi se na podoben način ukvarjale s problematičnim vedenjem med zaposlenimi na upravnih enotah, našli le eno zaključno delo. To kaže na izrazito raziskovalno vrzel, ki jo naš prispevek zapolnjuje.
UDK: 351.78:352.075(497.4)
Ključne besede: upravne enote, agresivno vedenje, preprečevanje, strategija